Η βασίλισσα της αστυνομικής λογοτεχνίας μας χάρισε 33 βιβλία με τον Ηρακλή Πουαρό (κι ένα θεατρικό). Και αναμφίβολα ο Ντέιβιντ Σάτσετ τον ενσάρκωσε με μεγάλη επιτυχία και κυρίως με αξιοπρέπεια.
Μέσα στην πρώτη δεκαετία των ιστοριών του Πουαρό, η Άγκαθα Κρίστι άρχισε να αντιπαθεί τον ήρωα της και για πολλά έτη στην πορεία, τον θεωρούσε αφόρητο, εγωκεντρικό και ενοχλητικό. Ωστόσο, λόγω της αγάπης που είχε το κοινό στο πρόσωπο του Πουαρό, αποφάσισε να μην τον σκοτώσει τόσο σύντομα όσο η ίδια επιθυμούσε και έτσι ο Πουαρό έκανε την τελευταία του εμφάνιση το 1975 στο μυθιστόρημα Αυλαία, το οποίο είχε ήδη γραφτεί μέσα στη δεκαετία του 1940. Μάλιστα, η εφημερίδα The New York Times έκρινε ιδιαίτερα σημαντικό το τέλος του Πουαρό, γράφοντας νεκρολογία στην πρώτη σελίδα της.
Ο Βρετανός ηθοποιός πάντως ταυτίστηκε κυριολεκτικά με την περιγραφή της Αγκάθα Κρίστι: “Ήταν ελάχιστα ψηλότερος από 1,62 αλλά στεκόταν με μεγάλη αξιοπρέπεια. Το κεφάλι του είχε ακριβώς το σχήμα ενός αυγού και ήταν πάντα λίγο γυρτό προς το πλάι. Το μουστάκι του ήταν πολύ δύσκαμπτο και στρατιωτικό. Ακόμα και όλα στο πρόσωπο του να ήταν καλυμμένα, οι άκρες από το μουστάκι του και η ροζ του μύτη θα ήταν ορατές. Η καθαριότητα των ρούχων του ήταν σχεδόν απίστευτη. Πιστεύω ότι ένας κόκκος σκόνης θα του είχε προκαλέσει περισσότερο πόνο από ένα τραύμα από σφαίρα”.
Είναι αδύνατο να μπορέσει κάποιος να πει με βεβαιότητα πού αρχίζει ο Ηρακλής Πουαρό και πού τελειώνει ο Ντέιβιντ Σάτσετ και το αντίστροφο. Ο βρετανός ηθοποιός και ο θρυλικός ντετέκτιβ, καρπός της φαντασίας της Αγκάθα Κρίστι, είναι αχώριστοι. Τελειομανείς, μεθοδικοί, εμμονικοί με τη γεωμετρία και την τάξη, παλιομοδίτες, εκκεντρικοί και αξιόπιστοι.
Ποιος είναι ο αληθινός Ντέιβιντ Σάτσετ;
Ο Ντέιβιντ Σάτσετ δεν είναι ξιπασμένος. Ακριβώς το αντίθετο. “Είμαι ένας απλός ηθοποιός δευτερευόντων ρόλων. Από την αρχή ήξερα ότι δεν θα γίνω ο νέος Κάρι Γκραντ, διότι είμαι άσχημος, δεν έχω την εξωτερική του εμφάνιση. Ετσι κι έγινε”, λέει.
Είχε την ευκαιρία να αφήσει το θέατρο για μια κινηματογραφική καριέρα στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του ’80, προτίμησε όμως να παραμείνει παρέα με τον Ηρακλή Πουαρό.
“Τα παιδιά μου ήταν μικρά, μου αρέσει η Βρετανία και δεν ήμουν σίγουρος ότι θα καταφέρω να προσαρμοστώ στον τρόπο ζωής μιας άλλης χώρας. Στην καλύτερη περίπτωση να είχα βγάλει πολύ περισσότερα χρήματα, πιθανότατα όμως δεν θα ήμουν εξίσου ευτυχισμένος”.
Γιος φημισμένου λιθουανού γυναικολόγου που μετανάστευσε στη Νότια Αφρική και μιας ηθοποιού σε μιούζικ χολ, ο Ντέιβιντ Σάτσετ προτίμησε το θέατρο από την ιατρική ως αντίδραση προς τον πατέρα του. Εβραίος, στράφηκε στον χριστιανισμό διαβάζοντας τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου προς Ρωμαίους.
Εδώ και 25 χρόνια κουβαλά πάντα πάνω του πέντε φύλλα χαρτιού που έγραψε όταν πήγε στην ακρόαση για να πάρει τον ρόλο με όλα τα φυσικά χαρακτηριστικά και τις ψυχολογικές ιδιαιτερότητες του Ηρακλή Πουαρό που μπορούσε κάποιος να βρει στις ιστορίες της Αγκαθα Κρίστι. Και ήταν η Βίβλος του.