Στο πλαίσιο της καμπάνιας μας με τίτλο «ΑΥΡΙΟ», επισκεφτήκαμε τον 8ο Παιδικό Σταθμό Αυξεντίου του Δήμου Αθηναίων. Μας υποδέχτηκε η Διευθύντρια του Παιδικού Σταθμού, η οποία μας ενημέρωσε σφαιρικά για την κατάσταση, τα προβλήματα και τις εξελίξεις στο χώρο της προσχολικής αγωγής. Εκ μέρους της Οργάνωσής μας παρόντες ήταν ο Πρόεδρος Κώστας Δέρβος, ο Υπεύθυνος Πολιτικού Σχεδιασμού Κώστας Μαμουλής, η Τομεάρχης Μορφωτικών Υποθέσεων Αθηνά Παπαδημητρίου και το μέλος της Γραμματείας Πολιτικού Σχεδιασμού Κωνσταντίνα Μπλάτσου.
Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι αυτό των συνεχών αλλαγών του εκπαιδευτικού προσωπικού: Η ταχύτητα και συχνότητα αλλαγών των εκπαιδευτικών που επανδρώνουν τους παιδικούς σταθμούς μέσω δίμηνων και τετράμηνων συμβάσεων, έχει ως αποτέλεσμα οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να μην προλαβαίνουν να ενταχθούν στο χώρο του παιδικού σταθμού, με αποτέλεσμα οι διευθυντές να μην μπορούν να επενδύσουν και να εκπαιδεύσουν κατάλληλα τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς αφού γνωρίζουν ότι η παραμονή τους θα είναι προσωρινή. Αυτό έχει, τελικά αντίκτυπο στα παιδιά, τα οποία βλέπουν νηπιαγωγούς να έρχονται και να φεύγουν, χωρίς να μπορούν να «δεθούν» μαζί τους.
Υπάρχουν, επίσης, τεράστιες ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης, ιδίως καθαριότητας. Η τροφοδοσία μέσω των Δήμων παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις λόγω γραφειοκρατίας, με αποτέλεσμα τα βρεφοκομεία να έχουν «μια χλωρίνη για να βγάλουν το μήνα». Η διευθύντρια του σταθμού μας ανέφερε ως ενδεχόμενη λύση το μοντέλο που εφαρμόζεται στη Γερμανία, όπου οι παιδικοί σταθμοί λαμβάνουν χρηματοδότηση ανάλογη του αριθμού των παιδιών, δημιουργώντας έτσι δομές πιο αυτόνομες και ανεξάρτητες από τον βραδυκίνητο κεντρικό σχεδιασμό.
Επιπλέον, ένα σημαντικό πρόβλημα που αφορά στην ουσιαστική διαπαιδαγώγηση των παιδιών είναι η κατάργηση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων, η οποία σχετίζεται τόσο με την απουσία υλικοτεχνικών υποδομών (λεωφορεία κλπ.), όσο και με την έλλειψη του απαραίτητου προσωπικού (οδηγοί, εκπαιδευτικοί). Το αποτέλεσμα είναι να μην πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές δράσεις κι επισκέψεις εκτός του σχολικού χώρου αλλά οποιαδήποτε πρωτοβουλία να ανατίθεται στους διευθυντές κι εκπαιδευτικούς του κάθε παιδικού σταθμού οι οποίοι οργανώνουν οι ίδιοι επιμορφωτικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες εντός του παιδικού σταθμού.
Τέλος, ως προς την εισήγηση του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου σχετικά με την υποχρεωτική εκπαίδευση στην ηλικία 4-6 ετών, μας εξέφρασε τον έντονο σκεπτικισμό της κατά πόσο η υποχρεωτικότητα, που θα συνεπάγεται απουσίες, είναι χρήσιμη σε μια τόσο τρυφερή ηλικία, δεδομένων, μάλιστα, των υλικοτεχνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σταθμοί.