21.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

ΑρχικήΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΠέθανε η Δέσποινα Γερουλάνου

Πέθανε η Δέσποινα Γερουλάνου

Πέθανε η Δέσποινα Γερουλάνου, πρόεδρος του Δ.Σ. της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ελευσίνα 2023, αδερφή του Παύλου Γερουλάνου

Μεγάλη απώλεια για τον πολιτισμό καθώς πέθανε η Δέσποινα Γερουλάνου, αδερφή του Παύλου Γερουλάνου. Τα τελευταία χρόνια ήταν πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Ελευσίνα 2023.

Η Δέσποινα Γερουλάνου είχε ένα αυτοάνοσο που την ταλαιπωρούσε στους πνεύμονες, πριν από το Πάσχα έπαθε λοίμωξη του αναπνευστικού και τελικά έφυγε από τη ζωή σήμερα, Τρίτη.

Η Δέσποινα γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε με τις δυο γιαγιάδες: Τη γιαγιά Καλλιγά και τη γιαγιά Γερουλάνου. Σπούδασε στη Φιλοσοφική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Δραματική Σχολή του Ελληνικού Θεάτρου Τέχνης (Θέατρο Τέχνης) Κάρολος Κουν. Εργάστηκε, μάλιστα, έως το 1990 στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Παρακολούθησε, παράλληλα, μαθήματα ζωγραφικής, γλυπτικής και κοσμημάτων στο Παρίσι. Από το 1994 είναι διευθύντρια των Γκαλερί του Μουσείου Μπενάκη.

Απόγονος των Μπενάκηδων, η Δέσποινα Γερουλάνου, κόρη του Μαρίνου Γερουλάνου και της Αιμιλίας Γερουλάνου-Καλλιγά, εγγονής του Αντώνη Μπενάκη, μεγάλωσε μέσα στο Μουσείο.

Η Δέσποινα Γερουλάνου σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη Δραματική Σχολή του Ελληνικού Θεάτρου Τέχνης (Θέατρο Τέχνης) Κάρολος Κουν. Εργάστηκε στο θέατρο και τον κινηματογράφο από το 1983 έως το 1990. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα ζωγραφικής, γλυπτικής και κοσμημάτων στο Παρίσι και το 1992 οργάνωσε την πρώτη της ατομική έκθεση κοσμημάτων στην Αθήνα. Ακολούθησαν περισσότερες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Από το 1994 είναι διευθύντρια των Γκαλερί του Μουσείου Μπενάκη, αναδιοργανώνοντας το πρώτο Πωλητήριο του Μουσείου και ιδρύοντας τέσσερις νέους χώρους για την προώθηση και υποστήριξη παραδοσιακών και σύγχρονων εφαρμοσμένων τεχνών και σχεδιασμού. Έχει επιμεληθεί διάφορες εκθέσεις και εκδηλώσεις σε αυτούς τους τομείς. Μεταξύ αυτών είναι οι σειρές «Αναζητήσεις στην Ύλη» και «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου 3», αναδεικνύοντας σημαντικούς εκπροσώπους των εφαρμοσμένων τεχνών και του design. Σήμερα είναι μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη και εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Πολιτιστικό Συμβούλιο του Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship.

Σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο in, η Δέσποινα Γερουλάνου έλεγε για την Ελευσίνα: Η Ελευσίνα εξελέγη δικαίως ΠΠΕ της Ευρώπης γιατί είναι μια εντελώς μοναδική  και ξεχωριστή πόλη.

Μία από τις πέντε πιο σημαντικές ιερές πόλεις της αρχαιότητας, η πόλη των Ελευσίνιων Μυστηρίων και γενέτειρα του Αισχύλου, με μυστήρια που δεν αποκαλύπτονται, με  μύθους πληγωμένων γυναικών, με έναν μόνιμα ανοιχτό διάλογο με τον κάτω κόσμο.

Η Ελευσίνα, χάρη στο φυσικό της λιμάνι και τη στρατηγική της θέση, μετατράπηκε από τον 19ο αιώνα και μετά σε ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά της κέντρα, με περιβαλλοντικές πληγές, με έντονη μετακίνηση πληθυσμών, με εμβληματικό εργατικό κίνημα, με αποβιομηχάνιση.

Μικρές, και πολλές φορές προβληματικές πόλεις, έρχονται στο προσκήνιο ακριβώς για να τους δοθεί η ευκαιρία να αλλάξουν την εικόνα τους και να ορίσουν την επόμενη τους μέρα με όχημα τον πολιτισμό, την έρευνα και την τέχνη. Σκοπός είναι μέσα από τις πολιτικές πρωτεύουσες να αναδειχθεί η ευρωπαϊκή ποικιλομορφία φανερώνοντας συγχρόνως τις ιδιαιτερότητες και τις δυνατότητες του κάθε τόπου.

Η επόμενη μέρα για την Ελευσίνα είναι  να γίνει ένας ευρωπαικός Πολιτιστικός προορισμός.

Τον Δεκέμβριο του 2018 η Δέσποινα Γερουλάνου, διευθύντρια τότε των πωλητηρίων του Μουσείου Μπενάκη είχε δώσει συνέντευξη στα Νέα όπου ανέφερε:

«Είκοσι χρόνια και παραπάνω ήρθαμε σε επαφή με πολλούς τεχνίτες, καλλιτέχνες, ντιζάινερ. Νομίζω ένα μεγάλο μέρος του χώρου το καλύψαμε, επειδή κάθε μαγαζί είχε τη δική του φιλοσοφία: τα αντίγραφα, το κραφτ και το ντιζάιν. Εδώ στο κεντρικό πωλητήριο υπήρχε μαγιά από την επιτροπή πωλητηρίου. Οταν μπήκα το 1994 αυτό πήρε άλλη μορφή. Σκοπός μας, εκτός από την οικονομική υποστήριξη των πολιτιστικών δραστηριοτήτων του μουσείου, είναι η διατήρηση των παραδοσιακών τεχνικών που τείνουν να χαθούν. Αλλά και η υποστήριξη των τεχνιτών που τις χρησιμοποιούν. Τα αντικείμενα στο πωλητήριο γίνονταν με αυθεντική παλιά τεχνική. Αυτή είναι άλλωστε και η διαφορά μας από ένα τουριστικό κατάστημα στο Μοναστηράκι.

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα