27.9 C
Athens
Παρασκευή, 24 Μαΐου, 2024

ΑρχικήΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΗ ΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΥ «ΧΕΙΜΑΡΡΑ», ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ

Η ΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΥ «ΧΕΙΜΑΡΡΑ», ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ

Η βύθιση του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό είναι το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας. Έμεινε στην ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας», διαβάζουμε στο ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ.gr

Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που ανήκε προηγουμένως στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα», δόθηκε στη χώρα μας ως πολεμική επανόρθωση και το εκμεταλλευόταν το Δημόσιο. Απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα. Βρισκόμαστε στο μέσον του Εμφυλίου Πολέμου και το οδικό δίκτυο της χώρας ήταν σε κακή κατάσταση, αν όχι ανύπαρκτο. Έτσι, μια εναλλακτική διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα ήταν μέσω θαλάσσης.

Στις 4:10 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου το «Χειμάρρα» ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό προσέκρουσε λόγω της πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες «Βερδούγια», μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας. Είναι η επικρατέστερη εκδοχή του ναυαγίου, γιατί υποστηρίζονται και άλλες απόψεις, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ.

Η σφοδρή πρόσκρουση προκάλεσε εισροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου, με αποτέλεσμα να παραμείνει ακυβέρνητο. Το πλήρωμα του «Χειμάρρα» δεν φρόντισε να διατηρήσει την τάξη κατά την εγκατάλειψη του σκάφους, που έγινε τελείως ανεξέλεγκτα.

Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής, είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι. Ανάμεσά τους πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι και χωροφύλακες συνοδοί.

Στη δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπελέσης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας.

Χρόνια αργότερα, ο δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του πραγματοποίησαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου και ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Εκτέθηκαν μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006 στο Ζάππειο.

Σύμφωνα με τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΚΟΡΔΙΛΗ

Οι επιβάτες του «Χειμάρρα» στην πλειοψηφία τους είναι πολιτικοί κρατούμενοι, άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Μαζί τους συνταξιδεύουν χωροφύλακες συνοδοί, αλλά και αρκετοί άλλοι επιβάτες. 

Ο πανικός που επικρατεί μέσα στη νύχτα, το φοβερό ψύχος, τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής και η άρνηση των χωροφυλάκων να εκτελέσουν τις εντολές του καπετάνιου Σπύρου Μπιλίνη και να ελευθερώσουν τους κρατουμένους, έχουν ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους 389 άνθρωποι. 

Το επίσημο πόρισμα δεν γράφει πουθενά, παρά τις μαρτυρίες επιζώντων, πως πολλοί επιβάτες του πλοίου βρέθηκαν στο νερό μέσα στη νύχτα με τα χέρια δεμένα. 

Μεταξύ των νεκρών και ο Λάζαρος Ακερμανίδης, ο φωτογράφος του αλβανικού έπους. Ο άνθρωπος που αποτύπωσε στον φακό του μερικές από τις πιο διάσημες πλέον φωτογραφίες του Ελληνικού Στρατού να προελαύνει στο Αλβανικό μέτωπο.
Στις 19 και στις 20 Ιανουαρίου η Ραφήνα υποδέχονταν τους επιζώντες ναυαγούς. Οι Ραφηνιώτες, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα, άνοιξαν τα σπίτια τους και περιέθαλψαν με όλες τους τις δυνάμεις, τους ναυαγούς χωρίς διακρίσεις. 

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν χρειάζονται γερό στομάχι, αλλά αποτελούν αδιάψευστα ντοκουμέντα του τραγικού αυτού ναυαγίου. Τραβήχτηκαν από Έλληνες φωτορεπόρτερ που έσπευσαν στην περιοχή να καλύψουν το γεγονός για λογαριασμό Άγγλων δημοσιογράφων.

Προέρχονται από το αρχείο Μεγαλοοικονόμου, ένα μέρος του οποίου ανήκει στον ΑΝΤΩΝΗ ΛΑΖΑΡΗ, ο οποίος και είχε την ευγένεια να μου παραχωρήσει, γράφει ο Γιώργος Σκορδίλης. Ο Αντώνης άλλωστε μου έδωσε και πλήθος πληροφοριών για το ναυάγιο του “Χειμάρρα”.

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα