26.9 C
Athens
Κυριακή, 19 Μαΐου, 2024

ΑρχικήΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΔήμος Ρ-Π: Είναι ή όχι νόμιμη η διαδικασία διάθεσης καρτών στάθμευσης χωρίς...

Δήμος Ρ-Π: Είναι ή όχι νόμιμη η διαδικασία διάθεσης καρτών στάθμευσης χωρίς απόδειξη;

Μετά την δημοσιοποίηση απ’ την πλευρά του δημάρχου Ρ-Π ότι ενεργεί καθόλα νόμιμα σχετικά με την έκδοση – διάθεση καρτών στάθμευσης στους δημότες χωρίς την έκδοση παραστατικού, ρωτήσαμε τον δικηγόρο κο Σπύρο Χρυσοφώτη που ασχολείται και με το δίκαιο, ο οποίος μας απάντησε παραθέτοντας το νομικό πλαίσιο που διέπει την όλη διαδικασία.

Το θεσμικό πλαίσιο για το προαναφερόμενο ζήτημα είναι το κατωτέρω:

Οι Δήμοι αναθέτουν τη διαχείριση των δημοτικών τελών στάθμευσης σε ιδιωτικές εταιρίες, οι οποίες διαθέτουν στο κοινό ειδικές κάρτες σε συγκεκριμένη τιμή, με τις οποίες παρέχεται στους αγοραστές το δικαίωμα στάθμευσης σε καθορισμένες από τους Ο.Τ.Α. θέσεις, για συγκεκριμένο χρόνο. Η διάθεση αυτή γίνεται είτε απευθείας από κιόσκια της διαχειρίστριας εταιρείας, είτε μέσω περιπτέρων κ.λπ. Για την παρακολούθηση των συναλλαγών αυτών εκδόθηκε η Α.Υ.Ο. 1049940/337/0015/ ΠΟΛ. 1104/25-4-1994 (ΦΕΚ 370/19.05.1994 τεύχος Β’)

Όταν τα εισπραττόμενα δικαιώματα – τέλη στάθμευσης σε υπαίθριους δημοτικούς χώρους αποτελούν ακαθάριστο έσοδο στο σύνολο τους, του συγκεκριμένου σε κάθε περίπτωση Δήμου, και με δεδομένο ότι τα τέλη αυτά (τέλη στάθμευσης) δεν υπάγονται στον ΦΠΑ (πρόκειται για απλή στάθμευση χωρίς προσφορά άλλων υπηρεσιών) ο Δήμος ως εκμεταλλευτής του συστήματος δεν υποχρεούται να εκδίδει φορολογικά στοιχεία, κατά τον ΚΒΣ, εφόσον οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται σε ιδιώτες (μη επιτηδευματίες), σύμφωνα με τις συνδυασμένες διατάξεις των άρθρων 2 § 3 και 13 § 1 του Κ.Β.Σ., άρα για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις εκδίδονται μη φορολογικά παραστατικά. Τέτοια παραστατικά είναι και τα εκδιδόμενα από τα αυτόματα ηλεκτρονικά μηχανήματα που είναι εγκατεστημένα στους ελεγχόμενους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες παρακολούθησης των εσόδων αυτών από τους Δήμους, χωρίς να απαιτείται και η έκδοση για τις περιπτώσεις αυτές αποδείξεων παροχής υπηρεσιών (Α.Π.Υ.).

Σημειώνεται ότι η επιχείρηση εγκατάστασης των αυτόματων μηχανημάτων και διαχείρισης του συστήματος, για λογαριασμό του Δήμου, για τη δικαιούμενη αμοιβή της, ανεξάρτητα από τον τρόπο υπολογισμού αυτής, που αποτελεί έξοδο για το Δήμο, υποχρεούται να εκδίδει τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, στο οποίο υπολογίζεται Φ.Π.Α. 19%.

Εάν ο Δήμος πραγματοποιεί έσοδα τα οποία προέρχονται από διαφήμιση, τότε υποχρεούται σε έκδοση τιμολογίων παροχής υπηρεσιών και βεβαίως τα έσοδα αυτά υπάγονται σε Φ.Π.Α. (19%). (Εγγ. Κ. Β. Σ./Φ.Π.Α. 1155194/1283/23-12-93). (Σταματόπουλος ΚΒΣ σελ. 1567)

Όταν τα εισπραττόμενα δικαιώματα – τέλη στάθμευσης σε υπαίθριους δημοτικούς χώρους αποτελούν ακαθάριστο έσοδο στο σύνολο τους, συγκεκριμένου δήμου – εκμεταλλευτή και με δεδομένο ότι τα τέλη αυτά (τέλη στάθμευσης) δεν υπάγονται στο ΦΠΑ (πρόκειται για απλή στάθμευση – μίσθωση χώρου χωρίς προσφορά άλλων υπηρεσιών), ο Δήμος εκμεταλλευτής του συστήματος υποχρεούται να εκδίδει απλές αποδείξεις είσπραξης μη φορολογικές (άρθρα 2 § 3, 12, § 16 και 13 § 4 του ΚΒΣ).

Τα παραστατικά αυτά που λαμβάνουν οι επιτηδευματίες για τις υπηρεσίες υπαίθριας στάθμευσης που τους παρέχονται από δήμους αποτελούν πρόσφορα δικαιολογητικά εμφάνισης της σχετικής δαπάνης στα βιβλία τους (άρθρο 18 παρ. 2 του ΚΒΣ). Σχετ. Εγγ. 1034770/261/6-4-2001. Όταν πρόκειται όμως για στάθμευση σε ελεγχόμενο χώρο του Δήμου, όπου προσφέρονται και πρόσθετες υπηρεσίες φύλαξης, παρκαρίσματος κ.λπ., τότε η πράξη αυτή υπόκειται σε ΦΠΑ και ο Δήμος οφείλει να εκδίδει ΑΠΥ και να τηρεί πρόσθετο βιβλίο εισερχομένων αυτοκινήτων και γενικά για τη δραστηριότητα αυτή αποκτά τις υποχρεώσεις ενός επιτηδευματία. (Σταματόπουλος ΚΒΣ ΣΕΛ 1326) 

ΣΠΥΡΙΔΩΝ Δ. ΧΡΥΣΟΦΩΤΗΣ 

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

Γρ. Λαμπρακη 80 Πειραιάς

τηλ. 210-4110665 φαξ 210-4222855

κιν. 6944888089

 

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα