21.9 C
Athens
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

ΑρχικήΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΑφαίρεση ολόκληρης συλλογής έργων καταξιωμένου εικαστικού καλλιτέχνη απ’ το Πνευματικό Κέντρο Ραφήνας

Αφαίρεση ολόκληρης συλλογής έργων καταξιωμένου εικαστικού καλλιτέχνη απ’ το Πνευματικό Κέντρο Ραφήνας

Μια περίεργη υπόθεση αφαίρεσης ολόκληρης συλλογής έργων του καταξιωμένου εικαστικού καλλιτέχνη Henk Van Beogel η οποία συνέβη προ μηνών έρχεται τώρα στο φως, μετά από δημοσιοποίησή της απ’ την εικαστικό Αθηνά Λατινοπούλου, σύζυγο του αείμνηστου Van Beogel και δωρήτρια της συλλογής του στο δήμο. Η κα Λατινοπούλου πήρε πίσω τη συλλογή εικαστικών έργων επειδή ο χώρος έκθεσης δεν παρείχε την απαιτούμενη ασφάλεια των πινάκων και γλυπτών  που δώρησε στην μνήμη του συζύγου της, στερώντας έτσι το Δήμο από μια σημαντική πολιτιστική κληρονομιά.

Το ιστορικό της υπόθεσης έχει ως εξής:

Η κα Λατινοπούλου επί θητείας Πιστικίδη δώρισε στον δήμο Ραφήνας-Πικερμίου ολόκληρη συλλογή έργων του αείμνηστου εικαστικού συζύγου της Henk Van Beogel, που τοποθετήθηκε σε μικρή αίθουσα πρώτου ορόφου του Πνευματικού Κέντρου Ραφήνας, που ολοκληρώθηκε κι εγκαινιάστηκε το 2016. Στη συνέχεια διαπίστωσε ότι ο χώρος δεν πληρούσε τις απαραίτητες προϋποθέσεις (υγρασία, έλλειψη κλιματισμού κ.α.) με αποτέλεσμα οι πίνακες ν’ αρχίσουν να μουχλιάζουν κι οι ξύλινες βάσεις των γλυπτών ν΄ αρχίσουν να σαπίζουν.

Παρά τις συνεχείς οχλήσεις της για την προστασία των έργων με αποκατάσταση του χώρου έκθεσής τους, η κα Λατινοπούλου δεν βρήκε ανταπόκριση τόσο απ’ τον παραιτηθέντα δήμαρχο, όσο κι απ’ τον αντικαταστάτη του, στην εξ ημισείας πενταετή θητεία Πιστικίδη – Μπουρνούς. Έτσι η δωρήτρια αποφάσισε ν’ απομακρύνει τα έργα απ’ το Πνευματικό Κέντρο όπου εκτίθεντο, αλλά το έκανε πράξη αμέσως μετά τις εκλογές, αν κι η ενέργειά της αυτή έγινε γνωστή απ’ την ανάρτησή της στην προσωπική της σελίδα στο FB την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020 στις 4 το πρωί.

Επειδή το θέμα εγείρει πολλά ερωτηματικά επικοινωνήσαμε τόσο με την κα Λατινοπούλου, όσο και με τον Δήμαρχο κο Μπουρνούς και τον π. Δήμαρχο κο Πιστικίδη στον μόνο που επιρρίπτει ευθύνες η δωρήτρια, ώστε να πάρουμε απαντήσεις για το ευαίσθητο αυτό θέμα που έχει σχέση με τον πολιτιστικό τομέα του δήμου, ο οποίος ζημιώθηκε απ’ την απώλεια μιας πολύ σημαντικής συλλογής εικαστικών έργων.

Δηλώσεις Αθηνάς Λατινοπούλου

Εν συντομία να πούμε ότι η κα Λατινοπούλου μας δήλωσε ότι:

Η απόφασή της ν’ απομακρύνει τα έργα του συζύγου της απ’ το Π.Κ. ήταν απόρροια της αδιαφορίας αποκατάστασης ευνοϊκών συνθηκών γι’ αυτά, στο χώρο όπου εκτίθεντο απ’ την Πέμπτη 19 Μαϊου 2016 όταν έγιναν τα διπλά εγκαίνια της μόνιμης πινακοθήκης με 19 έργα, αλλά και της έκθεσης ζωγραφικής – γλυπτικής του Ολλανδού καλλιτέχνη Henk Van Boekel.

Και συνεχίζει: «Την οργάνωση πραγματοποίησα, με τον τότε Δήμαρχο κο Πιστικίδη, και τον τότε πρόεδρο του ΔΟΠΑΠ κο Δουβίτσα. Στις 13 Ιουνίου 2016 κατέθεσα στο Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, αίτηση για σύμβαση δωρεάς υπό όρους με αριθμό πρωτοκόλλου 5364, προκειμένου να υπογραφεί η σχετική σύμβαση για τα 19 εικαστικά έργα (πίνακες ζωγραφικής και γλυπτά) του αποβιώσαντος Ολλανδού καλλιτέχνη Henk Van Βoekel, τα οποία υπήρχαν εκτεθειμένα μόνιμα στην μικρή πινακοθήκη του πρώτου ορόφου του νεόκτιστου πνευματικού κέντρου. Μια σύμβαση που δεν υπογράφηκε ποτέ, όπως ποτέ δεν έγινε επίσημη αποδοχή της δωρεάς με την υπογραφή σχετικών προς τούτο εγγράφων».

Στην εύλογη ερώτησή μας αν ήταν γνώστες του προβλήματος ο κος Μπουρνούς που ανέλαβε  δήμαρχος μετά την παραίτηση Πιστικίδη κι ο νέος Πρόεδρος του ΔΟΠΑΠ, μας απάντησε ότι, ο μεν κος Μπουρνούς δεν ήξερε τίποτα, εν αντιθέσει με τον νέο Πρόεδρο του ΔΟΠΑΠ που όχι μόνο γνώριζε αλλά την είχε βοηθήσει μια φορά να καθαρίσει την αίθουσα απ’ τα νερά.

Επίσης μας είπε ότι η απόφασή της ν’ αφαιρέσει τα έργα ήταν αμετάκλητη αφού έβλεπε κάθε μέρα τα έργα δυστυχώς να καταστρέφονται, αλλά το έκανε μετά τις εκλογές ώστε ν’ αποφευχθούν παντοειδή σχόλια που πιθανόν θα επηρέαζαν τους ψηφοφόρους.

Το καίριο σημείο της έρευνας ωστόσο αφορά την διαβεβαίωση της κας Λατινοπούλου ότι ο δήμαρχος κος Μπουρνούς δεν ήξερε τίποτα για την αφαίρεση απ’ την ίδια των εκθεμάτων και την κάλεσε μετά την πράξη της να του δώσει εξηγήσεις επ’ αυτού, όπου και συζήτησαν την παραμονή τεσσάρων έργων ως δωρεά στην αίθουσα αναμονής μπροστά απ’ το γραφείο Δημάρχου, κάτι που έγινε.

Απάντηση στις καταγγελίες Λατινοπούλου του π. Δημάρχου Βασίλη Πιστικίδη:   

Ο κος Πιστικίδης πρ. Δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου απαντώντας εκτενώς και μάλιστα με χειροπιαστές αποδείξεις στην κα Λατινοπούλου από σχετικές αναρτήσεις της στην σελίδα της στο FB, όπου φαίνεται ότι δεν υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στα εκθέματα, συμπερασματικά αναφέρει:

«Από τον Μάιο του 2016 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2017 δεν υπάρχουν σημαντικά προβλήματα. Θα ήθελα να πληροφορήσω την αγαπητή μου κα Αθηνά –παρά την «επίθεση» που άδικα και αναίτια μου κάνει- ότι η δική μου Δημαρχιακή θητεία (καθώς και του Γιώργου Δουβίτσα ως προέδρου ΔΟΠΑΠ) άρχισε τον Σεπτέμβριο του 2014 – σε περίοδο μάλιστα  πολιτιστικής ξηρασίας- και έληξε με πολλά βήματα προς τα εμπρός στα πολιτιστικά, τον Φεβρουάριο του 2017. Επομένως μπερδεύει πρόσωπα και θητείες.

Τέλος, παρά την άδικη κρίση της, δεν έχω παρά μόνο να την ευχαριστήσω για τις προσπάθειες που κάνει συμβάλλοντας και εκείνη, ώστε ο πολιτισμός στον τόπο μας να σταθεροποιηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο».

Ουσιαστικά δηλαδή ο κος Πιστικίδης επισημαίνει το αυτονόητο ότι οι δημοτικές αρχές έχουν συνέχεια διαδεχόμενες η μία την άλλη, ώστε ν΄ αντιμετωπίζουν και να λύνουν προβλήματα ή παραλείψεις προκατόχων τους.  

Τοποθέτηση επί του θέματος δημάρχου Ρ-Π Βαγγέλη Μπουρνούς:

Απ’ την πλευρά του ο δήμαρχος κος Μπουρνούς μας επιβεβαίωσε την κακή κατάσταση του εκθεσιακού χώρου λόγω υγρασίας που δύσκολα θα μπορούσε ν’ αποκατασταθεί ώστε να δεχτεί «ευαίσθητες» εικαστικές δημιουργίες. Ωστόσο δεν ήταν απόλυτα σίγουρος αν είχε ενημερωθεί εκ των προτέρων για την αφαίρεση των έργων απ’ τη δωρήτρια ή εάν ενημερώθηκε μετά την αφαίρεση. Το σίγουρο είναι ότι αφού αφαιρέθηκαν κάλεσε την κα Λατινοπούλου και της ζήτησε κάποια έργα να παραμείνουν στο Δήμο όπερ κι εγένετο.

Ουσιαστικά ο δήμαρχος διαβεβαιώνει ότι ήξερε το μη φιλικό περιβάλλον στο χώρο έκθεσης των έργων, αλλά δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν ήξερε εκ των προτέρων την αφαίρεση των εκθεμάτων απ’ το Π.Κ.

 

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα