18.5 C
Athens
Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

ΑρχικήΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΤο φορτηγό πλοίο που… σηκώνει πανιά

Το φορτηγό πλοίο που… σηκώνει πανιά

Δύο ιστία ύψους 37,5 μέτρων παράγουν βοηθητική πρόωση με αιολική ενέργεια. Θα επιστρέψει η ποντοπόρος ναυτιλία στα ιστιοφόρα; Το «Pyxis Ocean», ένα φορτηγό πλοίο χύδην φορτίου, κινείται εν μέρει με τη δύναμη του ανέμου, που «φουσκώνει» τα τελευταίας τεχνολογίας πανιά του και μειώνει την κατανάλωση καυσίμου έως 30%.

Μια νέα, πιο «πράσινη» εποχή στη ναυσιπλοΐα εγκαινιάζουν τα φορτηγά πλοία που κινούνται με αιολική ενέργεια και θα μπορούσαν να μειώσουν τη χρήση καυσίμων έως και 30%. Τον δρόμο δείχνει το «Pyxis Ocean», ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου που μοιάζει με οποιοδήποτε άλλο, έχει ωστόσο μια μεγάλη διαφορά: είναι το πρώτο φορτηγό πλοίο, εξοπλισμένο με γιγαντιαία αιολικά ιστία. Η ναυτιλιακή εταιρεία Cargill Ocean Transportation, η οποία το έχει ναυλώσει, ευελπιστεί ότι η τεχνολογία θα βοηθήσει τη βιομηχανία να χαράξει μια πορεία προς ένα μέλλον με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ο κλάδος της ναυτιλίας εκτιμάται πως ευθύνεται για το 3% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το «Pyxis Ocean» της Mitsubishi Corporation αποτελεί το πρώτο πλοίο που εξοπλίζεται με δύο WindWings, δύο ιστία ύψους 37,5 μέτρων, τα οποία μπορούν να εγκατασταθούν στο κατάστρωμα ενός εμπορικού πλοίου και να παράγουν βοηθητική πρόωση με τη βοήθεια της αιολικής ενέργειας. Τα εν λόγω ιστία κατασκευάζονται από τη Yara Marine Technologies και η χρήση τους αναμένεται να προσφέρει μέση εξοικονόμηση καυσίμου έως και 30% σε νεότευκτα πλοία, η οποία θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω με τη συνδυαστική χρήση βιοκαυσίμων.

Στο παρθενικό του ταξίδι, το πλοίο απέπλευσε από τη Σαγκάη την 1η Αυγούστου με περίπου 20 άτομα πλήρωμα και έφτασε στην Παρανάγουα της Βραζιλίας τον Σεπτέμβριο πριν αποπλεύσει για το ισπανικό νησί της Τενερίφης και τέλος για την Πολωνία. Τα ιστία του ανυψώνονται μόνο όταν το πλοίο βρίσκεται εκτός λιμανιού, ενώ είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες, ώστε να είναι ανθεκτικά. «Πρόκειται για ένα από τα πιο αργά έργα που έχουμε κάνει, αλλά χωρίς αμφιβολία με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο για τον πλανήτη», δήλωσε στο BBC ο επικεφαλής της ομάδας Τζον Κούπερ, ο οποίος εργαζόταν για την ομάδα Formula One της McLaren. Θεωρεί ότι αυτό το ταξίδι θα αποτελέσει σημείο καμπής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα αιολικά ιστία προστέθηκαν στο ηλικίας έξι ετών σκάφος, με βασικό στόχο τη μείωση της χρήσης καυσίμων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Cargill Γιαν Ντίλεμαν, αλλά εάν το σκάφος τροφοδοτείται με βιοκαύσιμο, το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να φτάσει το 50%.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία συμφώνησε τον Ιούλιο να μειώσει τις εκπομπές στο μηδέν μέχρι το 2050, αλλά δεδομένου του μεγέθους και της πολυπλοκότητας του κλάδου, ζητήματα όπως η έλλειψη πράσινων καυσίμων θα μπορούσαν να προκαλέσουν καθυστερήσεις. «Ο άνεμος δεν πρόκειται να μας οδηγήσει στο μηδέν, εκτός αν είμαστε όλοι πρόθυμοι να σβήσουμε τους κινητήρες και να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε εδώ με τη συγκεκριμένη τεχνολογία, είναι να συνδυάσουμε κατά κάποιο τρόπο τα καλύτερα στοιχεία και των δύο κόσμων, να έχουμε δηλαδή αξιοπιστία (με κινητήρα), αλλά να μειώσουμε παράλληλα σημαντικά τη χρήση καυσίμου», είπε ο Ντίλεμαν στο CNBC. Σε κάθε περίπτωση, η απόδοση των WindWings θα παρακολουθείται στενά το επόμενο διάστημα προκειμένου να βελτιωθεί περαιτέρω ο σχεδιασμός και η λειτουργία τους, με στόχο το «Pyxis Ocean» να αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για την Cargill αλλά και για ολόκληρο τον ναυτιλιακό κλάδο.

Η Cargill έχει παραγγείλει πέντε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου με μεθανόλη, το πρώτο εκ των οποίων το 2022, πριν από τη δοκιμή δηλαδή των αιολικών ιστίων στη θάλασσα. Μόλις αξιολογηθεί η απόδοσή τους, η εταιρεία ελπίζει να συνεργαστεί με το ναυπηγείο που κατασκευάζει τα νέα πλοία για να προσθέσει την τεχνολογία των WindWings στον σχεδιασμό τους. Υπάρχουν βέβαια και εμπόδια. Τα WindWings δεν είναι κατάλληλα για όλα τα πλοία: δεν θα ήταν δυνατή η εγκατάστασή τους σε φορτηγό πλοίο που μεταφέρει μεγάλα εμπορευματοκιβώτια τα οποία έχουν πολλά επίπεδα, για παράδειγμα.

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα