19.6 C
Athens
Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024

ΑρχικήΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΒ. Μπουρνιάς: Το χρονικό του ναυαγίου του Ε/Γ – Ο/Γ "ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ"...

Β. Μπουρνιάς: Το χρονικό του ναυαγίου του Ε/Γ – Ο/Γ “ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ” όπως το έζησα

23/2/2021… 38 χρόνια μετά το ναυάγιο του Επιβατηγού – Οχηματαγωγού “ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ” ο Βασίλης Μπουρνιάς, Αντιναύαρχος Λ.Σ. ε.α., νεαρός Σημαιοφόρος τότε, θυμάται τις τραγικές ώρες που έζησε απ’ τη πρώτη στιγμή που μέσω VHF μίλησε με τον πλοίαρχο του “Χρυσή Αυγή” καπετάν Αντώνη Γαρδέλη που ταξίδευε προς το λιμάνι, έως τη στιγμή που με την ανεμότρατα του αείμνηστου Περικλή Περικλέους, με συνάδελφους του και τον Ραφηνιώτη γιατρό Κώστα Μπαρμπή, προσέγγισαν το Ρωσικό πλοίο για να παραλάβουν ναυαγούς που είχε περισυλλέξει, μεταξύ τους κι έναν νεκρό, για να τους επιστρέψουν στο λιμάνι της Ραφήνας.

Με έντονη συγκίνηση, ακόμα και τόσα χρόνια μετά, ο κος Μπουρνιάς αφηγείται την τραγική εμπειρία του:

23/2/1983… Λιμεναρχείο Ραφήνας…λίγο πριν το τέλος του ωραρίου.

Τίποτα δεν προμήνυε το κακό που ερχόταν.

Στο VHF ακούγεται μια φωνή «Λιμεναρχείο Ραφήνας το Επιβατηγό – Οχηματαγωγό “ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ”». Ήταν ο Καπτάν Αντώνης, ο Πλοίαρχος του πλοίου.

Έδωσε ώρα κατάπλου στο λιμάνι Ραφήνας και ζήτησε τον «καιρό» για το επόμενο προγραμματισμένο δρομολόγιο του πλοίου. Δεν ήταν σύνηθες να καλεί ο ίδιος ο Πλοίαρχος…

Από την άλλη πλευρά του ραδιοτηλέφωνου ο (τότε) Σημαιοφόρος Λιμενικού Σώματος Βασίλης Μπουρνιάς, απαντά:

«Σύμφωνα με το ισχύον δελτίο της ΕΜΥ κύριε Πλοίαρχε, επικρατούν άνεμοι 6-7 BF»… «Τί λέτε κύριε Σημαιοφόρε» ακούστηκε να λέει ο Καπτάν Αντώνης Γαρδέλης….«Εδώ η θάλασσα “βγάζει φίδια”».

«Κύριε Πλοίαρχε, περιμένουμε νεότερο δελτίου καιρού και θα ενημερωθείτε. Καλή άφιξη».

Πράγματι το νεότερο δελτίο καιρού προέβλεπε ανέμους έντασης 8-9 BF. Με αυτή την ένταση ανέμων το πλοίο δεν μπορούσε να εκτελέσει δρομολόγιο με επιβάτες και ιδιωτικής χρήσης οχήματα. Έτσι μετά τον κατάπλου στο λιμάνι, επιδόθηκε στον Πλοίαρχο το προβλεπόμενο «Δελτίο Αναστολής Απόπλου», το απαγορευτικό δηλαδή.

Όμως το πλοίο είχε τη δυνατότητα να εκτελεί δρομολόγια ως Φορτηγό Οχηματαγωγό (Φ/Γ-Ο/Γ), δηλαδή με οποιαδήποτε ένταση ανέμων και κατά κρίση του Πλοίαρχου.

Έτσι και έγινε, φορτώθηκαν φορτηγά οχήματα και βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων με τους οδηγούς τους και απέπλευσε… Όσα ακολούθησαν είναι γνωστά».

Η αφήγηση γίνεται πιο επώδυνη…

«Βραδινές ώρες τις ίδιας ημέρας κλήθηκε το Λιμεναρχείο Ραφήνας να παραλάβει από Ρωσικής σημαίας πλοίο κάποιους διασωθέντες, μέλη του πληρώματος και οδηγούς.

Λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν ακόμα και λίγο έξω από το λιμάνι, το πλέον πρόσφορο μέσο ήταν η ανεμότρατα του αείμνηστου Περικλή Περικλέους.

Εκτός από τον πρόθυμο και τολμηρό Καπετάνιο της, στην ανεμότρατα επέβαιναν ο γιατρός Κώστας Μπαρμπής και στελέχη  του Λιμεναρχείου».

«Όταν φτάσαμε στο Ρωσικό πλοίο» προσθέτει ο Βασίλης Μπουρνιάς, «το δύσκολο δεν ήταν να μπορέσουμε να επιβιβαστούμε σ’ αυτό αλλά η εικόνα που αντικρίσαμε… Σε ένα χώρο του πλοίου, αμίλητοι και με τον φόβο ζωγραφισμένο στα μάτια τους κάποιοι από τους διασωθέντες ναυαγούς… Σ’ έναν άλλο απόμερο και παγωμένο, ένας άτυχος οδηγός».

Εικόνες βαθιά χαραγμένες στη μνήμη του Βασίλη Μπουρνιά ο οποίος κάθε θλιβερή επέτειο του ναυαγίου θυμάται και ριγεί από συγκίνηση.

Το χρονικό του ναυαγίου

Στις 23 Φεβρουαρίου 1983 το Χρυσή Αυγή αναχώρησε από το λιμάνι της Ραφήνας κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες με προορισμό τα νησιά Άνδρο-Πάρο-Νάξο μεταφέροντας 9 βυτιοφόρα οχήματα με φορτίο υγρών καυσίμων και 4 φορτηγά. Στις 23/2/83 και ώρα 18:30, 2 μίλια μακριά από τη νησίδα «Μαντήλι» και ενώ έπνεαν άνεμοι 8 μποφόρ, το πλοίο πήρε απότομα κλίση εξαιτίας της μετατόπισης των οχημάτων στο γκαράζ με αποτέλεσμα να αρχίσουν διαδοχικές εκρήξεις εξαιτίας της μετατόπισης των καυσίμων στα βυτία. Αρκετοί επιβάτες για να γλυτώσουν από τις φλόγες έπεσαν στο νερό και μερικοί πνίγηκαν.

Από τις εκρήξεις που έγιναν δημιουργήθηκε ρήγμα που προκάλεσε την βύθιση του πλοίου τρεις ώρες αργότερα. Στο σήμα κινδύνου που εξέπεμψε το πλοίο ανταποκρίθηκαν το «Χρυσή Άμμος», το ρωσικό «Σάμπυ Ράμπατ» και το ρουμανικό «Μπολντεϊν» καθώς και το «Καστριανή Κέας». Αργότερα έφθασαν στο σημείο του ατυχήματος και δυο πλοία του πολεμικού ναυτικού. Από τους 42 συνολικά επιβαίνοντες σώθηκαν μόνον οι 14…

 

 

Σετικά άρθρα
Creative People

Τελευταία Νέα