8.6 C
Athens
Δευτέρα, Ιανουάριος 13, 2025

ΑρχικήΑΡΘΡΑΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ-ΓΡΑΦΕΙΑ! ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ; ΟΧΙ.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ-ΓΡΑΦΕΙΑ! ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ; ΟΧΙ.

Η οδήγηση μπορεί να κουράζει τους μεγαλύτερους, για τα παιδιά ωστόσο αποτελεί όνειρο ζωής που βιάζονται να γίνει πραγματικότητα. Κι η πραγματικότητα γίνεται ολοένα πιο συναρπαστική απ’ τα επιτεύγματα της τεχνολογίας που αγγίζουν τα όρια της επιστημονικής φαντασίας, όσο αφορά στο όχημα ενός κοντινού μέλλοντος, που στην κυριολεξία κινείται ενώ ο οδηγός του ασχολείται με οτιδήποτε άλλο εκτός απ’ την οδήγηση.

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, σταματά στα stop, στα φανάρια, παρέχει προτεραιότητα όπου χρειάζεται, τηρεί απαρέγκλιτα τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τη στιγμή που οι επιβάτες του μπορούν να εργάζονται, να απολαμβάνουν τη διαδρομή, να κοιμούνται ή να στέλνουν sms. Πράγματα αδιανόητα, αλλά και άκρως επικίνδυνα σήμερα. Ακούγεται επιστημονική φαντασία, αλλά είναι ήδη πραγματικότητα!

Η εταιρεία παροχής ευέλικτων χώρων εργασίας Regus, συνεργάστηκε με τη Rinspeed για τη δημιουργία του αυτοκινήτου XchangE, που παρουσιάστηκε το Μάρτιο του 2014, στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης. Η ιδέα εξυπηρετεί το όραμα της Regus να βοηθήσει τους ανθρώπους να εργάζονται εν κινήσει, προσθέτοντας έναν ακόμα κρίκο στο δίκτυο των σημείων Express που έχει δημιουργήσει η Regus στο ευρωπαϊκό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Στις λύσεις “τρίτου χώρου εργασίας”, εκτός από το γραφείο και το σπίτι – που η εταιρεία ήδη προσφέρει – πλέον θα περιλαμβάνεται και το αυτοκίνητο. Στο πλαίσιο της στρατηγικής της, η Regus έχει δημιουργήσει εγκαταστάσεις και χώρους εργασίας σε δίκτυα εθνικών οδών και αυτοκινητοδρόμων, καθώς και σε συγκοινωνιακούς κόμβους, όπως σιδηροδρομικούς σταθμούς, σε πρατήρια καυσίμων της Shell, αλλά και σε διάφορα σημεία της πόλης του Βερολίνου.

 

Ταυτόχρονα ο κολοσσός του Internet – δεν είναι άλλος από την πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα Google – σχεδίασε και υλοποίησε εδώ και καιρό ένα όχημα που δεν θα έλεγε κανείς ότι τραβάει τα βλέμματα εξαιτίας της ομορφιάς του, αλλά σίγουρα εξαιτίας της καινοτομίας του.

Οδήγηση μέσω προηγμένης τεχνολογίας

Η Google μετά από 10 έτη συνεχούς έρευνας και ανάπτυξης, έχει πλέον αποκτήσει την ικανότητα να συνδυάζει τα προϊόντα και την τεχνογνωσία της με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνει ακόμα πιο καινοτόμες υπηρεσίες. Ένα από τα βασικά στοιχεία της επιτυχίας του εγχειρήματος, ήταν μεταξύ άλλων και το πρόγραμμα φωτογράφησης οδών από ειδικά εξοπλισμένα αυτοκίνητα της Google. Η προσπάθεια αυτή εξελίσσεται παγκοσμίως τα 5 τελευταία χρόνια, ενώ φέτος για την Ελλάδα εκτός από περιοχές της Αττικής περιλαμβάνονται και επισκέψεις σε Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Πάτρα, Αγρίνιο, Χαλκίδα κι άλλες επαρχιακές πόλεις. 

Η Google χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγει, ενώ με τη χρήση αλγορίθμων αναγνώρισης εικόνας, τοποθετεί αντικείμενα και σήματα του ΚΟΚ πάνω σε ένα ψηφιακό χάρτη. Τα οχήματα της, λαμβάνουν υπόψη τους τον εν λόγω χάρτη και με τη βοήθεια των αισθητήρων με τους οποίους είναι εξοπλισμένα ακολουθούν την πορεία προς τον τελικό προορισμό που τους έχει δώσει ο εντολέας τους, επιβάτης. Η Google προσπάθησε να πρόσφατα να λανσάρει τα οχήματα της πιλοτικά, ωστόσο η πολιτεία της Καλιφόρνια, ζήτησε επιπλέον συστήματα ελέγχου και παρέμβασης από τον οδηγό, για τα Google Cars, προκειμένου να δώσει το πράσινο φως στο πιλοτικό πρόγραμμα κυκλοφορίας των πρώτων 100 στους δρόμους της πολιτείας.

Αρχικά, η Google σχεδίαζε να εφοδιάσει τα μοντέλα της με μόνο ένα κουμπί εκκίνησης και ένα ακινητοποίησης, παρόλα αυτά οι αρμόδιες υπηρεσίες της Kαλιφόρνια ζητούν ο οδηγός να έχει περισσότερες δυνατότητες παρέμβασης, όπως ποδο/χειρόφρενο και τιμόνι.

Σίγουρα δεν είναι παιχνίδι, πόσο μάλλον «gadget»!

Θα μπορούσαν να γραφτούν πολλά για το τι είναι σωστό και τι λάθος σχετικά με την εν λόγω τεχνολογία, ανάλογα με το που τοποθετεί ο καθένας την τεχνολογία εν γένει.

Προσωπική ανησυχία αποτελεί, πώς τα οχήματα αυτού του τύπου, θα παίρνουν αποφάσεις σε περιπτώσεις κινδύνου όπου: ο «τεχνολογικός οδηγός» καλείται να επιλέξει ανάμεσα στην ασφάλεια των επιβατών ή των διερχόμενων πεζών ή των άλλων οχημάτων.

Όλα τα πράγματα στη ζωή δεν μεταφράζονται σε αλγορίθμους. Υπάρχουν μεταβλητές, σταθερές και διαδικασίες που σίγουρα οι «μηχανές» επεξεργάζονται πολύ πιο γρήγορα από τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Τη διαδικασία όμως που ο ανθρώπινος νους ακολουθεί για να αποφασίσει σε συνθήκες κινδύνου, καθώς και το αν αυτό μπορεί ή όχι να αυτοματοποιηθεί, είναι μια πολύ μεγάλη κουβέντα. Σίγουρο είναι, πως με τη βοήθεια της τεχνολογίας θα μπορεί να περιοριστεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό ο παράγοντας «τύχη», αλλά η ανθρώπινη διάνοια δεν μπορεί να αντικατασταθεί από μηχανές.

Τα αυτόματα οχήματα, θα κάνουν την εμφάνιση τους στους δρόμους, μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όπως προβλέπει περσινή έκθεση της Morgan Stanley. Ωστόσο τα αυτοκίνητα που διαθέτουν ημι-αυτόματα χαρακτηριστικά, όπως συστήματα αποφυγής σύγκρουσης που ειδοποιούν ή υποβοηθούν τον οδηγό σε περίπτωση κινδύνου, τηρώντας μια απόσταση ασφαλείας από τα άλλα οχήματα, υπάρχουν ήδη στην αγορά. Σαφέστατα τα τεχνολογικά αυτά πλεονεκτήματα, αυξάνουν τον βαθμό ασφάλειας και προς το παρόν κερδίζουν έναντι της πλήρους αυτοματοποιημένης οδήγησης. Τι θα γίνει στο μέλλον; Μάλλον ούτε που το φανταζόμαστε…

Chris Urmson, (L) director of Google’s Self-Driving Car Project, and team members Brian Torcellini, Dmitri Dolgov, Andrew Chatham, and Ron Medford (R), who is director of safety for the project, pose for a photograph in front of a self-driving car at the Computer History Museum after a presentation in Mountain View, California May 13, 2014.

Τελευταία Νέα

Σετικά άρθρα

Τελευταία Νέα